Transport aerian

 

Linkuri utile:

 

 


 

Transport aerian 

(prezentare generală)

 

Începutul activităţii aviaţiei civile în Moldova datează încă la sfîrşitul celui de-al doilea război mondial. Pe 19 septembrie 1944 în Chişinău au fost aduse primele aeronave PO-2 (15 la număr) si a fost instituit primul detaşamentul aerian moldovenesc, care la acel moment efectuau curse locale şi deserveau gospodăriile agricole.

 

Concomitent în Moldova mai activau  2 aeronave LI-2, care efectuau curse spre Moscova, oraşele Ucrainei şi staţiunile balneare de pe litoralul Mării Negre şi Caucaz. În acea perioadă clădirea aeroportului constituia o casă mică, dotată cu o masă şi un scaun. În calitate de punct de reper pentru aterizare era o bisericuţă mică la periferia Chişinăului, iar aerodromul era Piaţa ostaşilor bulgari voluntari.


O perioadă de dezvoltare  mai rapidă  a fost înregistrată în 1960, cînd  în Chişinău a fost dat în exploatare aeroportul nou, care avea capacitatea de a deservi aeronavele cu turbopropulsor, a fost completat parcul de aeronave cu nave de tip An-10, An-12 şi An-24, au fost deschise curse în multe oraşe a URSS, iar în scopul supravegherii şi coordonării activităţilor a fost creată prima Direcţie  a Aviaţiei Civile.


La mijlocul anilor ’80, capacitatea de procesare a ajuns pînă la 1 mln de pasageri pe an, capitala Moldovei avînd conexiuni aeriene cu peste 80 oraşe din Uniunea Sovietică şi peste 20 oraşe şi localităţi ale republicii.


Perioada anilor '90 a marcat începutul reorganizării ramurii aviaţiei în Republica Moldova.
A fost creat organul public central de specialitate în domeniu, care a fondat un şir de întreprinderi de stat din ramură.


După semnarea Declaraţiei de Independenţă în anul 1991, Republica Moldova a început ascensiunea  pe plan internaţional.  


În acest scop pentru a dispune de o ramură a aviaţiei dezvoltată şi recunoscută pe plan internaţional, în 1992 Republica Moldova aderă la Convenţia de la Chicago, devenind un stat membru ICAO (Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale).


În decembrie 1996, Republica Moldova în calitate de stat membru ICAO,  fiind situată în Europa şi aspirînd spre implementarea normelor şi standardelor europene pentru siguranţa, securitatea eficienţa şi regularitatea aviaţiei, se alătură Conferinţei Europene a Aviaţiei Civile (ECAC), devenind astfel primul stat membru al ECAC din CSI.


În anul 2000, avînd ca obiectiv ridicarea nivelului de siguranţă şi eficienţă în utilizarea spaţiului aerian, Republica Moldova aderă la Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene (EUROCONTROL).


Din 1 ianuarie 2008, Republica Moldova devine stat membru cu drepturi depline ale JAA (Autorităţii Aeronautice Unite ), iar în anul 2009, în rezultatul reorganizării JAA, Republica Moldova a semnat Aranjamentele de Lucru cu Agenţia Europeană pentru Siguranţa  Aviaţie (EASA), succesoarea JAA.

 

In 2012, a fost semnat Acordul privind Spaţiul Aerian Comun între UE şi Republica Moldova

 

În prezent, ramura aviaţiei civile are un efectiv de circa 2000 persoane care activează în sectorul privat şi în cadrul întreprinderilor de stat.


Segmentul de stat din ramură înglobează:

• Aeroportul Internaţional Bălţi, care gestionat de către Î.S. „Moldaeroservice”;

• Aeroportul internaţional: Î.S. „Mărculești”;

• Companie Aeriană Î.S.C.A. „Air Moldova”;

T aerian prezentare airmoldova

• Companie Aerienă antrenată în servicii aeronautice în agricultură Î.S. „Moldaeroservice”;

T aerian prezentare moldaeroservice

• Î.S. „MoldATSA” întreprindere de utilizare a spaţiului aerian al republicii Moldova, Î.S. „Centrul Aeronautic de Instruire”, Î.S. „Centrul de Medicină a Aviaţiei Civile”; deasemenea în ramura aviaţiei civile activează şi societatea pe acţiuni cu capital majoritar al statului S.A. „Aeroport Catering”

 

În prezent din Aeroportul Internaţional Chişinău se efectuează mai mult de 29 rute regulate inclusiv către Antalya,  Atena, Barcelona, Bodrum, Bologna, Bucureşti , Dubai, Dublin, Frankfurt, Heraklion, Istanbul, Kiev, Larnaca, Lisabona, Londra, Milano, Moscova, Munchen, Nijnevartovsk, Paris, Riga, Roma, Soci, St. Petersburg, Surgut, Tel Aviv, Veneția, Verona și Viena.

T aerian prezentare 1

În prezent, 14 companii aeriene efectuează zboruri charter şi zboruri regulate pe/de pe Aeroportul Internaţional Chişinău spre 29 destinaţii mondiale. În anul 2013, numărul pasagerilor deserviţi a constituit 1 321 362, cu 8,26% mai mult decît în anul precedent. Aceasta este o cifră record în istoria Aeroportului Chişinău.

Pe parcursul anului 2013 au fost efectuate 17 555 curse, înregistrîndu-se o creştere de 8,91% faţă de anul 2012.

Traficul poştal în 2013 a constituit 642,39 tone, iar traficul cargo la sfârşitul anului 2013 a constituit 2177,07 tone, respectiv cu 7,62% mai mult comparativ cu anul precedent.

T aerian prezentare 2

Traficul aerian pentru anul 2013, a fost efectuat de companiile aeriene Airbaltic, Air Moldova, Atlasjet, Austrian Airlines, Fly Dubai, Lufthansa, Mediriana Fly, S7 Airlines,  Tarom, Turkish Airlines, Tandem Aero, Ukraine International Airlines, Utair, Wizz Air.

T aerian prezentare 3